torstai 22. elokuuta 2013

Miksi Kiina?


1. Kiina on kaukana
En ole koskaan reissannut Aasiaan. Enkä Floridan kielikurssia lukuun ottamatta muuallakaan Euroopan rajojen ulkopuolella. Vietin lukion jälkeisen rattoisan välivuoden Saksassa aupaireillen (siitä voi lukea  muuten osoitteesta bisbaldanni.blogspot.fi), ja näin ollenhan Eurooppa on aivan nähty juttu jo! Kauas olikin merkittävin kriteerini vaihtokohdetta valitessani. Shanghai on noin 7400km päässä Suomesta, joka on minun mittapuullani kaukana. Kulttuurishokki, bring it on!

2. Kiina on järkevä ratkaisu
Kiinan talous on tällä hetkellä maailman toiseksi suurin heti Jenkkilän jälkeen ja kirii sen rinnalle ja seuraavan vuosikymmenen kuluessa. Taloustieteen innokkaana opiskelijana tietenkin kiinnostaa, miten maan talouskasvuluvut voivat jatkuvasti pyöriä 10 prosentin hujakoilla ja kapitalistimieleni  luonnollisesti halajaa osalliseksi tästä menestyksestä. Hataraa tulevaisuuttani ajatellen on siis varmasti fiksua tuntea edes hiukan maailman talousmahdin kulttuuria ja tapoja. Ja tarpeen tullen tietenkin osata tinkiä Suomen kansantalouden pelastavassa suurkaupankäynnissä sujuvalla kiinan kielellä.

3. Kiina on järjetön ratkaisu
Kiinan kielitaitoni rajoittuu kahteen sanaan (nihao ja xiexie). Kiinalaisten englannin kielitaito rajoittuu myös kahteen sanaan (yes ja no). Minulla ja matkakohteeni valtaväestöllä tulee olemaan siis neljä yhteistä sanaa, joiden avulla kommunikoida. Aiheutan jälleen huolta ja murhetta isälle; ”Olisikohan niitä vaihtokouluja nyt löytynyt lähempääkin…?”.  Olen keskivertokiinalaista noin 15cm pidempi ja varmaan 20kg painavampi; löydänkö mitään shoppailtavaa?!? Ajautuminen siis epämukavuusalueelle ja aivan uuteen ovat tämän syksyn teemoja!

4. Made in China
Käytän päivittäin moninkertaisesti enemmän ”Made in China”-painatuksella varustettuja tuotteita, kuin ah-niin-isänmaallisia-sinilipputuotteita. Ihan jo esimerkiksi läppäri, jolla tätä tekstiä tuotan, on ”Designed in California, assembled in China”. Kyllähän nyt saakutti soikoon pitää ottaa vähän selville käyttämieni tuotteiden kotimaasta! Tiedostavana nuorena tietenkin kiinnostaa myös se, millaisissa oloissa huippubrändien tuotteita todellisuudessa tuotetaan. 


                                                                                          kuva

5. Shanghain valot
Takavuosien hittihumppa Shanghain valot alkaa sanoilla ”En ole koskaan nähnyt Shanghain valoja”. Niin enpä ole en. Mutta kun ne valot kerran näkee, kappaleen mukaan ”ei kaipaa länteen, eikä itään”. Että mennäänpä nyt tarkastamaan ne valot ja saamaan parannus matkakuumeeseen!

6. Voiko 23,5 miljoonaa ihmistä olla väärässä?
Kyllä Shanghaissa jotain spesiaalia täytyy olla, kun noin moni on niin pienelle pläntille valtavan kokoisessa maassa tunkenut.


TJ3!
Terkuin,
Anni

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti